Du är här: Hem » Föreningen

Om Föreningen

Välkommen som medlem i den nybildade Ångbåts-föreningen som startade våren 2007. Föreningen har sitt ursprung i Askersunds Ångbåtsförening. Huvudsyftet med föreningen är att bidra till att s/s Motala Express bevaras som ett av Sveriges absolut äldsta kvarvarande koleldade ångfartyg. Vi ska också arbeta för att s/s Motala Express i framtiden kommer tillbaka till Vättern för trafik. Föreningen skall även i övrigt främja intresset för ångbåtskulturen, företrädesvis kring Vättern, men nu också i Stockholm. Föreningen har för närvarande, sitt säte i Jönköping. Som medlem stöder du vår verksamhet. På hemsidan finns mer detaljerad information om hur föreningens verksamhet kommer att bedrivas framöver.

S/S MOTALA EXPRESS

Ångaren "Motala Express" historia började med fartygets jungfrutur i augusti år 1895 till Motala. Hon är ett av vårt lands märkligaste passagerarfartyg. Även kallad "Vätterns Fånge", då hon är (var) för stor för att passera slussarna i Göta Kanal. Fartyget är ett K-klassat, ytterst välbevarat flytande kulturarv. Hon representerar kulturhistoria som spänner över tre sekler.
Att stiga ombord på det anrika ångfartyget lämnar ingen oberörd. Ett besök i maskinrummet rekommenderas varmt!

Fartyget byggdes i Jönköping på Sandwalls varv, sedermera Jönköpings Mekaniska Werkstad. Beställare var AB Motala Expressångare. Då var hon klassad för 300 passagerare. Idag är det 220 personer. Motala Express är 34 meter lång och nästan 7 meter bred. Topphastigheten är 15 knop, men hon körs numera bara i 8 - 9 knop. Maskinen var från begynnelsen koleldad, men byggdes om till olja 1952, för att åter bli koleldad år 1980 och återigen ombyggd till olja 2013.